Memphis, New York og hjemreise

To dager i Memphis med høy Elvis-faktor og southern cooking ble etterfulgt storbyopplevelser i The Big Apple.

Memphis ble en varm opplevelse. Første kvelden ble vi som nevnt hentet av en rosa limousin og kjørt til en lokal restaurant som het Marlowes. Menyen var enorm og bugnet av "deep fried" og barbeque-retter. Bror startet med "banana/peanutbutter-sandwich" (ja, det var en forrett!) og fikk ikke mindre enn fire friterte(!) sandwicher. Det smakte godt, men var en temmelig snål forrett etter vår mening.

Ellers gikk det i forskjellige BBQ-retter og spareribs. Porsjonene var enorme og vi begynte å skjønne hvorfor vi ikke hadde sett et eneste normalvektig menneske i Memphis.

Vi satt en stund utover kvelden, restauranten hadde tydeligvis en del stamgjester og vi spilte dart og hadde det bra.

Neste dag var egentlig planen å besøke Graceland, men det var varmt og vi var slitne, så vi tok en rolig formiddag ved bassenget. Stemor dro til Graceland alene, mens vi barna dro ut for å spise lunch. Planen var å finne oss et sted som hadde noe sandwich-liknende, noe som var lettere sagt enn gjort. Det var varmt og fuktig og vi ble temmelig svette bare av å gå ut. Det føltes som å være inni en hårføner. På bensinstasjonen like ved hadde de også gatekjøkken, men der viste det seg å være umulig å få noe som ikke var fritert. De hadde ikke en gang vann til salgs!

Etter hvert kom vi oss til et sted som het Lennys Sub Shop. Og der solgte de faktisk det vi vil kalle baguetter. De var enormt store, men smakte veldig godt. Deilig med litt "normal" mat!

Vi tok det rolig hele ettermiddagen, jeg handlet litt og lå ved bassenget, og om kvelden reiste vi til Beale Street i sentrum, som er kjent for alle blues-stedene. Vi endte opp på noen som skulle være en irsk pub, men det enerste irske var vel strengt tat navnet; Silky O'Sullivan. De skrøt av å kunne lage ekte Irish Coffee, men serverte den med mintlikør og cocktailbær.

Først sto det en syngedame og skreik så vi fikk vondt i ørene, men heldigvis ble hun ferdig etter noen ekstranumre og to menn med hvert sitt flygel overtok scenen. Det var en stor forbedring, ja! De spilte og sang og showa masse, og etterhvert kom den søte servitøren vår og ba om unnskyldning for at barna måtte høre sangene, som ikke var helt stuereine.

I taxien tilbake til hotellet lærte vi den afrikanske sjåførene noen norske ord og uttrykk og han var helt klar for å flytte til Norge da han svingte inn foran hotellet. Far ble temmelig stram i maska da sjåføren pekte på søster og sa "I'm gonna marry jour daughter!". ;)

Vi satt ute en stund og Samboer'n, Bror og Stemor snek seg til et nattbad i bassenget.

Neste morgen sto jeg opp til frokost, men ble nok en gang skuffet. Hadde gledet meg til buffet, men det hjelper så lite når alt en søtt og klissete. Det eneste pålegget som fantes var syltetøy (og lønnesirup, om det kan kalles pålegg). Lå en liten time ved bassenget før vi pakket oss ut og reiste til flyplassen.

Der fant vi enda en Lenny's Sub Shop, så det ble baguetter til lunch. Veldig godt, men jeg hadde ikke sjans til å spise opp mer enn halvparten denne gangen heller.

På grunn av tekniske problemer ble flyet vårt forsinket, og vi har vel strengt tatt mistanke om at vi hadde flere tekniske problemer underveis enn flyverne fortalte oss. Men utpå kvelden landet vi i New York, og vi kom oss inn til hotellet i sentrum, Cosmopolitan Hotel Tribeca.

Etter å ha satt fra oss sakene gikk vi for å spise i nærheten, og vi var ikke vonde å be da det viste seg å ligge en gresk restuarant, Delphi, like ved. Og der fikk vi god mat! De hadde et enormt utvalg retter og normale porsjoner. I New York hadde menneskene normal størrelse igjen og vi begynte å skjønne sammenhengen.

Neste dag skulle vi ut og oppleve New York. Vi spiste frokost på en liten kaffebar like ved hotellet og der fikk jeg ciabatta med eggesalat! Ordentlig frokost, og uten tvil den beste på hele reisen!

Vi gikk først ned til Ground Zero, som lå noen få kvartaler unna. Vi ble litt overrasket over hvor lite det egentlig var å se der. Det var en enorm byggeplass med store gjerder rundt, og en minneplakett. Fint å ha sett, men vi hadde forventet mer amaerikansk dramatikk.

Etterhvert splittet vi oss opp. Far og Stemor reiste på kunstmuseum, Bror og Samboer reiste på elektronikk-shopping og Søster og jeg tok Subwayen til Naturhistorisk Museum som vi hadde gledet oss til å se.

Dessverre ble det en skuffelse. Mueseet var stort og flott, men etter vår mening alt for dårlig organisert. Vi ville gjerne se salen med dinoraurer og salen med liv i havet, men endte opp med å rote rundt og se på mennesker fra hele verden. Det var vanskelig å finne frem, til tross for kart, og det var ingen naturlig rute å gå mellom de forskjellige utstillingene. Etter et raskt måltid bestemte vi oss for å dra videre, men da fant vi ikke utgangen. Til gjengjeld klarte vi å finne de salene vi hadde lett etter, så vi fikk sett dem, men jeg må si at jeg synes Naturhistorisk Museum i London er mye bedre. Alle andre turiskattraksjoner vi har vært på har vært veldig godt tilrettelagt for alle aldersgrupper, med ting å gjøre, se på, knapper og spaker å dra i, mens har var det bare å gå rundt og lese på skilt. Men vi har vært der! :)

Så tok vi Subway'en til Chinatonw der jeg kjøpte meg ny koffert. Den er et enormt, rødt monstrum, og fikk selfølgelig navnet "amerikakofferten". Jeg trillet med meg kofferten tilbake til hotellet, å titte i butikker med en kjempekoffert på slep var ikke særlig aktuelt.

Om kvelden gikk vi til Little Italy der vi spiste på en italiensk restaurant. Etter litt titting i souvernirbutikker tok vi kvelden, temmelig slitne hele gjengen.

Neste dag burde vi vel brukt på frihetsgudinnen, Ellis Island og Empire State Building, men vi orket ikke stå i kø for å se på flere turistattraksjoner nå. Vi hadde vært turister i tre uker og begynte å bli mettet av nye inntrykk. Far, Bror og Samboer tok en båttur rundt Manhattan, så de fikk i det minste sett frihetsgudinnen, mens Søster, Stemor og jeg brukte noen timer i en kjempestor bokhandel før vi spiste lunch på Amish Market. Stor salatbuffet og nydelig mat. Spisestedet lå i en butikk som het Amish Market som solgte spennede matvarer fra hele verden.

Vi var slitne om kvelden og gikk tilbake til den greske restauranten igjen. Dimitri, innehaveren var ikke helt edru, men veldig sjarmerende. Vi pratet en del med ham, og det var veldig spesielt å høre hans historie om 11. september. Røde Kors hadde brukt restauranten som nød-sykehus og den hadde vært stengt i flere måneder etterpå.

Neste dag var det tid for hjemreise. Vi hadde hatt en fantastisk tur, men var temmelig mettet av inntrykk og lei av å være på reisefot. Det var utrolig varmt, så det var bara barna og jeg som orket å gå ut om morgenen. Vi surret litt rundt i Chinatown og så på juggel og kopivarer, men det ble lite handling på oss.

Taxituren til flyplassen var helt grusom, trafikken i New York var helt syk og det gikk i rykk og napp med bråstopper og tuting mens sjåføren skrev sms og snakket i mobiltelefon. Vi var flere som var grønne i ansiktet da vi endelig svingte inn foran riktig terminal.

Flyet gikk klokken seks om kvelden og turen til Amsterdam tok bare seks timer. Vi fløy en ny Boeing 777 med egen TV-skjerm til hvert sete og interaktivt underholdningssystem. Det var helt suverent! Man kunne velge filmer, musikk og TV-programmer etter egen ønske og sjekke hvor i verden vi var nøyaktig når man ville. Jeg syntes det var festlig med spørrelek der alle som ville kunne delta. Satt og spilte et Trivial Pursuit-liknende spill med andre på flyet.

Det var jo ikke særlig sent etter var innvendige klokke, så det ble ingen søvn på noen av oss. Vi landet i Amsterdam klokka sju lokal tid og senere på Gardermoen klokka 11.20.

Gardermoen imponerte som vanlig ikke, så det gikk en time og 20 minutter før bagasjen vår kom. Videre gikk turen til Oslo der vi satte oss i egen bil og kjørte videre hjem.

Etter koselig middag hos svigers hang vi opp et "Do not disturb"-skilt på ytterdøra og gikk og la oss. Kjempeslitne etter å ha vært våkne i 1 1/2 døgn, men veldig fornøyde med turen.

Posted by anneks 23:10

Email this entryFacebookStumbleUpon

Table of contents

Be the first to comment on this entry.

This blog requires you to be a logged in member of Travellerspoint to place comments.

( What's this? )

If you aren't a member of Travellerspoint yet, you can join for free.