When you're going to San Francisco

Endelig var vi på vei!

Klokka er 04.30 lokal tid og jeg sitter i garderoben (!) på hotellrommet og skriver på en bærbar PC. En smule døgnvill, ja…

Vi kom oss av gårde til slutt. Alt ble ferdig i huset og klokk fire lørdag ettermiddag satte vi kursen mot Oslo Dessverre hadde Samboer’n sparket til et armeringsnett og fått en rusten pigg inn i foten, så for sikkerhets skyld dro vi innom legevaka for å få stivkrampevaksine, penicillin og smertestillende.

Vel fremme i Oslo innledet vi ferien med pizza og Champagne på verandaen. Her skulle det feires at vi endelig hadde ferie. De fleste av oss sov en time eller to, men Søster holdt seg våken og fikk en seig flytur.

Halv fire kom maxitaxien som skulle frakte oss til Gardermoen og endelig var vi på vei!

Flyturen til Amsterdam gikk veldig greit. Jeg satte på discman’en og sovna tvert. Jeg pleier aldri å sovne i bil eller fly, så jeg var veldig fornøyd med det. Etter å ha orientert oss rundt på flyplassen i Amsterdam ble vi stuet inn i neste fly. Trodde vi skulle få fly Jumbo Jet, men det ble en MD 11. Ja ja, Jumbo Jet er morsomt, men jeg tror egentlig ikke på at de kan fly, så det var nok like greit!

Etter å ha fått mat med vin og en Drambuie etterpå tok jeg på min ytterst kledelige, lyseblå øyemaske med Snoopy på og blåste opp nakkestøtten. Discman’en kom på igjen og jeg sovna til første kapittel av lydboka mi. Da jeg våknet fem timer senere sto lydboka på kapittel 133. Har den nemlig i mp3-format så den hadde gått hele tiden. Må innrømme at jeg hadde litt gnagsår i ørene, men jeg hadde sovet skikkelig godt.

Enda var det noen timer igjen, så vi fulgte med på TV-skjermen som viste oss hvor vi var og telte minutter til landing. Etterhvert fikk vi mer mat, varm calzone, salat, frukt og sjokoladmousse. Nam nam!

Så, etter 10,5 times flytur fra Amsterdam, landet vi på San Francisco International Airport. Vi hadde fylt ut immigrasjonspapirer og var veldig spente på om vi fikk slippe inn i landet. Etter en lang kø tok de fingeravtrykk og bilder av oss, spurte hva vi jobbet med og for hvilket firma, hvor vi skulle bo og hvor lenge vi skulle bli, så slapp vi faktisk inn. Hurra! Vi hadde jo også fylt ut et skjema der vi krysset av på at vi ikke hadde kriminelle eller umoralske(!) hensikter med å reise til USA. Vi var inne! På veggene hang det amerikanske flagget og vi var på ferie!

Da taxien med Stemor, Samboer og meg kom opp på en bakketopp i San Francisco sentrum og vi kunne se de kjempebratte gatene som gikk ned på alle sider ropte vi omtrent om kapp.

”Oi! Se der! Wow!”

Det var nok ingen tvil for sjåføren om at det var vårt første besøk!

Hotellet, Stanford Court, var rålekkert! Det er lenge siden jeg har vært på reise med Far, og jeg hadde glemt at standarden pleier å være så høy. Rommet var stort, med en kjempeseng, eget garderoberom, shampo, balsam, bodylotion og munnskyllevann, badekar og internettilkobling. Å ta en dusj og pusse tennene etter turen var helt utrolig deilig!

Etter en rask titt på kartet ble vi enige om å tilbringe kvelden i Chinatown, som ligger to kvartaler unna hotellet. Vi gikk ned en bratt bakke (det er helt utrolig hvor bratte disse bakkene faktisk er!) og inn til venstre lå det en helt annen verden. Kinesiske restauranter og butikker over alt. Etter å ha tittet i noen butikker bestemte vi oss for å spise og gikk inn på en restaurant som skrøt av å være den eldste i Chinatown.

Servitrisen var ikke den mest serviceinnstilte vi har møtt, og hun snakket dårlig engelsk, men vi ble enige om at det sikkert var et godt tegn – det tydet jo på at restauranten ble mest brukt av kinesere. Menyen var rikholdig og det var vanskelig å bestemme seg. Men til slutt kom det en haug med retter på bordet; enorme scampi i sur-søt saus, biff i satay-saus, en fresende jernplate med scampi med lime og ingefær, friterte spareribs, kylling med tynne kinesiske pannekaker og saus, vårruller og won ton.

Jeg prøvde meg på kinesisk øl, og det var kjempegodt. Maten var helt nydelig og vi forsynte oss av de forskjellige rettene alle sammen

I og med at døgnrytmen vår var temmelig forvirra ble det tidlig kveld på oss alle. Jeg og Bror gikk litt og tittet i Chinatown, men vi var raskt tilbake på hotellet. Klokka åtte sov vi alle sammen.

Posted by anneks 10:28

Email this entryFacebookStumbleUpon

Table of contents

Be the first to comment on this entry.

This blog requires you to be a logged in member of Travellerspoint to place comments.

( What's this? )

If you aren't a member of Travellerspoint yet, you can join for free.