Monterey

Vi tok oss noen dager i Monterey. Far fikk spille golf på Pebble Beach, vi fikk sett det berømte akvariet og Cannery Row, kjent fra John Steinbecks roman.

Onsdag gikk vi en tur på piren i Santa Cruz før vi satte oss i bilene og kjørte mot Monterey. Langs veien lå det endeløse åkre hvor meksikanere gikk og plukket frukt og grønnsaker.

Da vi så skilter til Pebble Beach, som er en verdenskjent golfbane mellom Monterey og Carmel var det ingen tvil om hvor Far hadde tenkt seg. Banen lå inne på et enormt område med skoger, parker og mange veier.

Vi tuslet litt rundt og så på mennesker i eksklusive klær og følte oss ikke helt hjemme. Men Far var strålende fornøyd, han kommenterte slagene han fikk se og fikk bestilt tid til en golfrunde. Det ble ingen billig fornøyelse, men han skulle tross alt feire 60-årsdagen sin.

Etter å ha spist lunch kjørte vi langs kysten ved Pebble Beach og så masse seler, hjort og rådyr. Selv inne ved golf-husene var det et rådyr!

Vi hadde egentlig tenkt å overnatte i Carmel, men det var så lite at vi endte opp i Monterey i stedet. Vi fant et fint motell som heter Casa Munras, med parkering for bilene rett utenfor hvert rom. Da vi kom var det strømbrudd i hele byen, så det tok sin tid å sjekke inn, men i baren var det koselig stemning med masse stearinlys. Det morsomste var at da strømmen kom tilbake startet peisen opp. Det ar nemlig en gasspeis og den var avhengig av strøm for å virke! :)

Etteren dukkert i bassenget skulle vi ut og spise middag. Men amerikanerne spiser veldig tidlig og vi var seint ute, som vanlig. Til slutt fant vi en åpen italiensk restaurant. Maten der var god, men de hadde levende jazzmusikk og musikken var så høy at det var umulig å snakke sammen, ennå vi satt helt i andre enden av lokalet.

I går morges erklærte Bror at han ikke hadde flere reine boxere og sokker igjen. Vi hadde tross alt vært på tur i fire dager og han brukte jo minst to par av hvert hver dag. Vi himlet litt med øynene, men fant ut at vi kunne jo få vasket litt klær.

Dermed reiste vi på en laundry self-service og vasket klær i maskiner. Det gikk fort og var billig. Litt morsomt var det også, greit å oppleve litt annet enn bare turistttraksjoner.

Etterpå reiste vi til Cannery Row og Monterey Bay Aquarium

Akvariet var helt utrolig flott. De har noen ufattelig store tanker med stooore fisker. Tunfisk, månefisk, hai og havskilpadder, en utrolig flott manetutstillig og ikke minst sjø-oterne. De var kjempesøte og i full fart hele tiden.

Foring av fiskene i tangskogen var en spesiell opplevelse. En dykker utstyrt med mikrofon fortalte oss hva han gjorde, litt om de forskjellige fiskene og publikum kunne stille spørmål til ham som svømte der inne.

I bukta utenfor akvariet var det seler og det hadde vært sett knølhval tidligere på dagen. Om høsten kommer det også blåhval inn i bukta!

En kald havstrøm kommer fra Alaska og følger kysten av Canada og USA. I Monterey Bay kommer den opp til overflaten og sollyset gir liv til de utroligste arter. Badetemperatur er det dog ikke, og sommeren ligger temperaturen på drøye ti grader.

Vi avsluttet i akvariet før vi ble for slitne. Vi hadde todagers billetter, for hotellet tilbød to dager til prisen for en dagsbillett. Veldig greit å kunne fordele inntrykkene litt.

På Cannery Row var det mye å kikke på. Vi som ikke kjørte fikk smake på lokale viner og vi så på souvernirer og diverse dilldall.

Vel tilbake på hotellet badet vi en stund før vi skulle ut og spise middag - litt tidligere denne gangen. Vi ble anbefalt en sjømatrestaurant på Fishermans Wharf, Gilbert's, (ta en titt på hjemmesiden for å få et inntrykk av utsikten) og fikk et bord med flott utsikt over havnen og havet.

Jeg spiste jambalaya som var sterkt, men godt (og alt for mye, som vanlig). Far fikk ferske østers og var strålende fornøyd med det.

I dag har vi fått med oss resten av akvariet. Jeg blir imponert over hvor godt alt er tilrettelagt, både for barn og voksne. Det er knapper å trykke på og spaker å dra i og veldig mye å gjøre,
spesielt for de små. Imponerende! Vi var også heldige og fikk se sjøotere i bukta.

Far hadde fått golftid på Pebble Beach i dag, så vi andre tok lunchen på McDonalds. Hadde trodd at amerikansk McDonalds skulle være litt spesielt, men det var det absolutt ikke.

Vi fant oss en kjempestor butikk som solgde alt fra klær til sportsutstyr til gardiner og sminke. Fikk handlet litt småting, men klærne var ikke veldig spennende.

I morgen er planen å kjøre nesten til Los Angeles, antakelig ti Santa Barbara.

Posted by anneks 17:31

Email this entryFacebookStumbleUpon

Table of contents

Be the first to comment on this entry.

This blog requires you to be a logged in member of Travellerspoint to place comments.

( What's this? )

If you aren't a member of Travellerspoint yet, you can join for free.